Gjør det selv
Life hacks, mesterklasser, nyttige tips, oppskrifter.
hjem » Elektronikk » «Null» og «grunn»: hva er den grunnleggende forskjellen?

Historisk hendte det at i den russiske føderasjonen, så vel som i grensestater, brukes jordingsprinsippet når nøytrallederen er koblet til jordsløyfen. Mange mennesker kan ha et "legitimt" spørsmål: hvis de er i kontakt med hverandre, hvorfor trekke så mange ledninger - det er nok å kjøre en dobbel ledning overalt (fase og nulllinje), og det vil være mulig å jorde gjennom nullpunktet metalltråd! Imidlertid skjuler denne formuleringen av spørsmålet en teknisk nyanse som gjør denne løsningen ikke bare til et ubrukelig leketøy, men i noen tilfeller til et ganske farlig foretak.

Null og jord - hva er den grunnleggende forskjellen?

For de som er utålmodige og som liker å "kikke inn i svaret", vil jeg på forhånd fortelle deg en "hemmelighet" - den grunnleggende ideen er hvor den nøytrale ledningen er koblet til jord. Muligheten for å koble dem direkte inne i stikkontakten, koble jordingslederen (gul-grønn ledning) til nøytrallederen (blå ledning), vil ikke være riktig. Et slikt jordingsskjema vil være i konflikt med kravene til PUE. Som et resultat vil folk ikke være beskyttet mot elektrisk støt, dessuten vil enda flere sikkerhetsproblemer bli lagt til.

PUE, uten noen alternativer, sier tydelig hvordan jordingslederen skal være. Det må være en kontinuerlig ledning, uten noen frakoblingselementer - releer, sikringer, brytere, og også, for eksempel, ved å koble den elektriske pluggen fra stikkontakten.

Når dette grunnleggende kravet fastsatt i PEU blir brutt, blir jording fra pålitelig beskyttelse av en person mot elektrisk støt til en ubrukelig fiksjon. Men problemene, som teorien lærer og praksis viser, slutter ikke der! Hvis du fortsatt prøver å gi den nøytrale ledningen jordingsfunksjoner, er det mulig at kroppen til kjøleskapet, mikrobølgeovnen eller andre husholdningsapparater blir strømførende. Dette forklares av det faktum at en elektrisk strøm flyter langs den nøytrale ledningen med et tilsvarende spenningsfall, hvis størrelse kan bestemmes ved å multiplisere strømstyrken med ledermotstanden i intervallet mellom det målte stedet og det sanne jordingspunktet. Dessuten kan størrelsen på en slik spenning preges av titalls volt, det vil si at den kan være farlig for mennesker (på grensen - dødelig!).

Null og jord - hva er den grunnleggende forskjellen?

Det gjenstår å oppsummere noen resultater og legge vekt. Hva er den grunnleggende forskjellen mellom "null" og "bakke"? Faktum er at strømmen flyter gjennom den nøytrale ledningen og brytere, de samme inngangsbryterne, er koblet til den. Det vil si, hvis vi ønsker å ha "jord" i form av en kontinuerlig åre, må vi:

  • i fleretasjes leilighetsbygg: koble til en spesiell jordleder i den elektriske tunnelen;
  • for en individuell bolighytte: koblingspunktet bør være inngangsbryteren, mer presist, dens nøytrale ledning ved inngangen, som går gjennom luft- eller jordkabelen fra nedtrappingstransformatoren nærmest huset, og tverrsnittet av den nøytrale ledningen bør være minst ti kvadratmillimeter for kobbertråd og 16 mm2 – for en aluminiumskjerne (se tilsvarende avsnitt i PUE).

Ethvert annet sted bak inndatamaskinen kan ikke brukes som en "jording", derfor kan ingenting, fra metallemner begravd i nærheten av huset til selve det elektriske panelet, betraktes som sådan.

Glem aldri reglene i PES. Ifølge dem bør du bli veiledet av en elementær, men sann regel: når du ikke er sikker på at denne ledningen er "jord", bør du ikke koble noe til den bortsett fra en 30 mA reststrømenhet (RCD), som fungerer umiddelbart , i motsetning til en effektbryter. Som du vet, beskytter Gud de som er forsiktige!

Kommentar
  • sløyfesmillerrødmesmileyavslappet avslappettåpelig flir
    hjerteøynekyssende hjertekysser_lukkede_øynespyltlettetfornøydglise
    blunkestakk_ut_tunge_blinkende_øyestakk_ut_tunge_lukkede_øynegliserkyssingstakk_ut_tungesover
    bekymretrynker pannenfortviletåpne munnengrimasererforvirretstille
    uttrykksløstuforskammetsvette_smilsvetteskuffet_lettslitenpassiv
    skuffetforvirretengsteligkaldsvetteholde utgråtehulke
    gledeoverraskethylesliten_ansiktsintraseritriumf
    søvnignammaskesolbrillersvimmel_ansiktimpsmiling_imp
    nøytralt_ansiktno_mouthuskyldig
5+to=
Kommentarer (149)
  1. Nikolai.
    #1 Nikolai. Gjester 6. januar 2019 15:57
    17
    Det er på høy tid å glemme hva jording og jording er. Dagens hus drives av én ledning. Det er med andre ord kun fasen som kommer inn i huset fra panelet. Og de nøytrale ledningene kommer ut av leiligheten og inn i panelet og henges på nøytralstykket, som "sitter" på nøytralledningen til hovedkabelen, og som igjen henges på jordingsbolten. Alle. Det er ikke nødvendig å tenke på noe annet. Dette gjøres for å hindre at elektrisk energi blir stjålet ved å lede jordingsbussen separat fra hovedkretsen.
    Men selv dette trikset kan omgås og ved å sette opp "din egen" jordingsbuss, "henge alle behovene fra forbrukerne på den. Men hvordan du gjør dette er nesten umulig. Det vil være nødvendig å legge alle nøytrale ledninger, legge nye, "dine egne", vil du bli funnet ut.
    1. Evgen
      #2 Evgen Gjester 6. januar 2019 19:51
      51
      "Det er på høy tid å glemme hva jording og jording er," hva sa du i det hele tatt?

      det er jording og det er jording, og til slutt i denne artikkelen er det skrevet mer tull som forklarer noe.
      La meg fortelle deg kort, nullen er alltid jordet, i gamle hus er den jordet på en transformatorstasjon og det er ingen jord i slike hus, fordi "scoop" alltid sparte på alt, det var synd for ham å også utvide en jordingsledning ved inngangen til alle leilighetene, men nå er det enkleste opplegget at null er jordet allerede i bryteranlegget ved inngangen og en separat jording trekkes fra den. Og alle burde gå over til dette systemet for lenge siden!!! bare, som vanlig, tillater ikke den jævla økonomien alle mennesker å normalt bruke importerte husholdningsapparater, fordi de alltid må!! trenger land!! , og vi er halvparten i Sovjetunionen, men vi nyter fordelene ved vestlig sivilisasjon.
      1. gogol
        #3 gogol Gjester 7. januar 2019 14:50
        31
        Kjære! Vi har gledet oss over sivilisasjonens fordeler. frem til midten av 1800-tallet. Og nå høster vi fruktene av umoral og fullstendig fornedrelse av menneskeheten
        1. Yuri
          #4 Yuri Gjester 7. juli 2023 12:57
          1
          Og så var det en atomkrig? smil
      2. Boris
        #5 Boris Gjester 9. januar 2019 10:55
        17
        Når hadde vi en RCD? Siden den gang har behovet for en tredje ledning oppstått. Dette er 90-tallet. Fraværet av en tredje ledning er ikke en "sovjetisk" besparelse, det er en teoretisk uakseptabel sløsing med ikke-jernholdig metall. Til hvilke formål var den tredje ledningen nødvendig? Tror du det er en solid nøytral overalt i verden? Og hvis lineær 220, men i en trekant? I USA, generelt i husholdningssektoren, kommer mat fra merkevaren "gris", og har vært det lenge. Du kan prøve å jobbe med husholdningsapparater som brukes i Japan eller USA, spesielt hvis de får strøm fra midtpunktet til den samme "grisen".
      3. RRR
        #6 RRR Gjester 9. januar 2019 13:59
        12
        Du skriver tull uten å forstå essensen av problemet. Ikke villed folk
      4. Krokodille
        #7 Krokodille Gjester 13. januar 2019 03:32
        43
        En støvbrett er et godt verktøy for å rydde opp søppel. Dessverre kan jeg ikke forestille meg hva slags støvbrett du trenger for å fjerne søppelet fra hodet ditt.
    2. manolis
      #8 manolis Gjester 6. januar 2019 20:49
      2
      Ta pluss fra skjoldet og ikke ta det inn i huset, men miner med ze
      1. Gjest Vlad
        #9 Gjest Vlad Gjester 9. januar 2019 01:28
        24
        En annen "håndverker" hvis hus er drevet av konstant spenning. Pluss og minus i DC-kretser. Huset har vekselstrøm. Null og fase.
        1. SLOPPER
          #10 SLOPPER Gjester 14. januar 2019 18:53
          6
          Huset har vekselstrøm, 3 faser med en forskyvning i en vinkel på 120 grader (totalt 380 volt) og i midten er det en null, som i hovedsak er en strømningsbuss. Forskjellen mellom denne bussen og hvilken som helst av fasene gir 220 (230) volt.
      2. Vladmir
        #11 Vladmir Gjester 15. januar 2019 11:09
        1
        Vel, du....å, for en tett en!
      3. vano55
        #12 vano55 Gjester 1. mars 2019 20:35
        3
        Hvor fant du (+), i AC?
    3. Mitya
      #13 Mitya Gjester 10. januar 2019 15:39
      15
      PUE bryr seg ikke om økonomi - dette er ikke hans mål, men hans sikkerhet. Bare ett eksempel: Hvis 0 bryter, så når bakken er kortsluttet, er kroppen (for eksempel et kjøleskap) under spenning ikke mer eller mindre enn 220V!!!
      1. Andronus
        #14 Andronus Gjester 13. januar 2019 20:10
        1
        Spenning er potensialforskjellen i endene av lederen, og på grunn av motstanden til forbrukeren (kjøleskapet), reduseres forskjellen og utgangen til huset vil ikke være mer enn 100 volt.
        1. Gjest Alexander
          #15 Gjest Alexander Gjester 23. januar 2019 00:27
          8
          For å kaste skøytene er 100 V nok
      2. en
        #16 en Gjester 21. januar 2019 15:00
        7
        Venn, for at kroppen til kjøleskapet skal få energi, må du først lede denne spenningen til kroppen eller bryte gjennom isolasjonen og koble til kompressormotoren på en så smart måte at sammenbruddet går til kroppen.
      3. merke
        #17 merke Gjester 7. mars 2019 23:12
        0
        Det er nettopp i PUE at det står at kjøleskapskroppen (en elektrisk enhet med dobbel isolasjon) ikke krever jording.
    4. Gjest Mikhail
      #18 Gjest Mikhail Gjester 12. januar 2019 17:50
      7
      for å stjele som du foreslår, må du åpne forseglingen på måleren og bytte 0 og fase, og dette er lett å bestemme fordi måleren vil stå, hvis du bestemmer deg for å skifte fase og rotere måleren i motsatt retning, da er dette effektivt kun på ren mekanikk. elektroniske systemer som enten er optokoblere eller hallsensorer på trommelrotasjonsretningen generelt
    5. Ruslan
      #19 Ruslan Gjester 26. januar 2019 11:39
      4
      Nikolay, du er tydeligvis ikke en ekspert i den elektriske kraftbransjen, så vær så snill, ikke gjør opp en kneble og ikke villede vanlige folk!
    6. Gjest Alexey
      #20 Gjest Alexey Gjester 2. mars 2019 23:31
      4
      Hvis du ikke kan noe om elektroteknikk, så ikke skriv noe, for med tullet ditt utsetter du mennesker for livsfare. Det burde vært skrevet slik - "bare fasen kommer inn i huset fra panelet"!
      Det som følger er bare fullstendig tull. I en bygård legges tre faseledere i stigerøret, en nøytral, en jording. I ISU (inngangsfordelingsenhet) er nøytral og jording koblet til forskjellige busser, mellom hvilke en jumper er plassert (!), fordi nullen ved inngangen må jordes på nytt, noe som gjøres ved å koble til den lokale jordingssløyfen av bygningen til jordingsbussen. For private hus er prinsippet det samme: null ved inngangen må jordes på nytt, dvs. koblet til den lokale (for et gitt hus) jordingskrets, fra dette punktet må de nøytrale arbeids- og beskyttelseslederne være strengt atskilt i alle deler av kretsen.
    7. Evgeny Pavlov
      #21 Evgeny Pavlov Gjester 15. september 2020 16:07
      4
      Jeg forstår at du som elektriker jobbet med enfasede apparater, nivået ditt er begrenset til å installere elektriske apparater i leiligheter. Hvis du tar et trefaset nettverk og en høyeffektsbelastning med strømmer i størrelsesorden over 100 A, vil du definitivt trenge en ærlig jord. Det er også nødvendig når du skal ha ekte O for strømforsyninger til sensitive enheter. En nøytral, som kan lages på en hvilken som helst måte og på en klønete måte og hvor det kan være potensial, er ikke egnet for dette, spesielt siden det underveis kan være alle mulige koblinger (terminaler, vridninger osv.) som kan uventet skape problemer og ha høy motstand.Det er nettopp for å eliminere overraskelser, å passere en stor strøm, for å sikre fullstendig null og garantert lav motstand, samt fravær av et stort antall mellomliggende tilkoblingspunkter, at bakken er laget. Og det er kritisk viktig i kritisk (presist, kraftig, etc.) utstyr. For å koble til en lyspære kan man klare seg uten jord, men for en trefaset strømkilde med presis kontroll av signalform/frekvens/fase/amplitude klarer man seg ikke uten jord.
  2. Egor
    #22 Egor Gjester 6. januar 2019 18:28
    79
    Forfatteren prøver å avsløre et tema han ikke har noen formening om. Han viser til PUE, men det ser ut til at han ikke så på dem. Aner ikke hva forskjellen er mellom jording og jording. Hvor brukes jording og hvor brukes jording? Generelt har forfatteren et rot i hodet, han tok et emne han ikke er kompetent i.
    1. YURICH
      #23 YURICH Gjester 8. januar 2019 21:49
      11
      5+. Jeg er helt enig.
    2. Semyon
      #24 Semyon Gjester 9. januar 2019 10:05
      9
      Jeg er helt enig. Forfatteren av artikkelen forsto ikke temaet. Generelt bør slike ting, spesielt de som er knyttet til elektro, skrives av folk med teknisk utdannelse.
      1. Gjest Alexander
        #25 Gjest Alexander Gjester 9. januar 2019 19:44
        9
        Selv å ha høyere utdanning innen spesialiteten din gir deg heller ikke alltid rett til å si din mening. Ved vårt foretak var det en leder for den elektriske avdelingen som var veldig stolt over at han deltok i byggingen (ikke i byggingen, men det ser ut til å være idriftsettelse) av et slags atomkraftverk i Iran. Så han hadde ikke hørt at det finnes et begrep om "berøringsspenning", men dette konseptet finnes enten i PTB eller i reglene for elektrisk installasjon et sted ved siden av begrepet "trinnspenning". Og det fungerte fint. Og min kone, utdannet ved Moskva høyere tekniske universitet oppkalt etter.Bauman, kvalifisert som elektroingeniør, da jeg skrev vitnemålet mitt, beregnet jeg noe sånt som motstanden til en jordingsenhet. Men hun klarte nesten ikke å forklare det etter et par år, men hun gikk opp i stillingen som ledende ingeniør ved et forskningsinstitutt. Så du trenger ikke å vite mange ting i det hele tatt. Du trenger bare å gjøre det i henhold til prosjektet, og designere må kjenne reglene og må følge dem.
        1. Ruslan
          #26 Ruslan Gjester 26. januar 2019 11:47
          3
          En høy stilling er ikke alltid en indikator på kunnskap og intelligens - takk for at du bekreftet dette ved å bruke eksemplet til sjefen din og din egen kone!
  3. Pavel Petrovitsj
    #27 Pavel Petrovitsj Gjester 6. januar 2019 18:32
    40
    Folkens. Og den som skrev denne artikkelen og mange kommentatorer aner ikke hva de skriver om. Du må først være sertifisert for minst gruppe III elsikkerhet, så skriv noe. Det finnes ingen andre begreper innen elektroteknikk og elsikkerhet enn de som er skrevet i reglene!!!
  4. sanek
    #28 sanek Gjester 6. januar 2019 18:44
    5
    alt dette er bare kult, selvfølgelig, sikkerhet er en stor sak, men ikke tro at våre bestefedre var dummere enn oss, selv nå i de fleste private hus er det ingen virkelig null; den er koblet til nullene på den første støtten ; den kommer inn i huset gjennom to ledninger; hva slags jording er det? bare vakre ord om hvordan det skal være som alt i landet vårt
  5. Gregory
    #29 Gregory Gjester 6. januar 2019 18:45
    2
    Jeg forstår ikke én ting, strømmen er vekslende, det vil si at null og fase må veksle mellom plass. Det vil si, hvis strømmen virkelig flyter, så i en retning, så den andre. Og null er ikke null i det hele tatt 1/25 sek. Hva forstår jeg feil?
    1. Gjest Alexey
      #30 Gjest Alexey Gjester 6. januar 2019 21:20
      11
      Du forstår det ikke feil. Ingen bytter plass der. Null er null, og spenningsnivået på den andre ledningen (fasen) endres i forhold til null. Noen ganger mer av ham, noen ganger mindre.Vel, så enkelt er det.
      1. Den Kol
        #31 Den Kol Gjester 8. januar 2019 00:39
        0
        Kan ikke forstå noe.
        1. Gjest Vladimir
          #32 Gjest Vladimir Gjester 15. januar 2019 11:16
          4
          Vel, for eksempel et glass, vi anser at bunnen er null, den øvre delen er maks spenning, jeg kan fortsatt ikke le... å gjøre narr av de dumme spørsmålene dine er en gudfryktig ting
      2. Gjest Vlad
        #33 Gjest Vlad Gjester 9. januar 2019 01:35
        2
        Hvilket spenningsnivå endres? Ta et voltmeter og mål. Mellom null og fase 220 volt, mellom to faser 380 volt. Ikke snakk tull.
        1. Gjest Vladimir
          #34 Gjest Vladimir Gjester 9. januar 2019 14:02
          3
          ÅÅÅÅ. Amplitudeverdien forsvinner etter hvert som den endres. Og det er ikke 220 eller 380 V. Men det fungerer, ja, akkurat som jeg sa, det er nesten sånn.
        2. Gjest Alexander
          #35 Gjest Alexander Gjester 13. januar 2019 20:08
          3
          Hva om du tar et oscilloskop i stedet for et voltmeter?
        3. Andronus
          #36 Andronus Gjester 13. januar 2019 20:15
          1
          Ja, det er ikke spenningen som endres, men potensialet
    2. Gjest Vlad
      #37 Gjest Vlad Gjester 9. januar 2019 01:33
      10
      I vekselstrøm))) er det ikke fasen og null som bytter plass, men fasen følger en sinusformet med en oscillasjonsfrekvens på 50 ganger i sekundet. Hva er frekvensen til strømmen som høres? Angitt i Hertz. I vårt nettverk har vi en frekvens på 50 Hz og en spenning på 220 volt, i USA og Europa har vi en frekvens på 60 Hz og en spenning på 127 volt.
      1. Nikolay Polozok
        #38 Nikolay Polozok Gjester 9. januar 2019 09:19
        2
        I USA er stikkontaktene 110V 60 Hz, og i Europa er de 230V 60 Hz.
      2. Andrey
        #39 Andrey Gjester 9. januar 2019 22:32
        2
        OM! Dette er en fornuftig kommentar, ikke bla bla, et sted nær den sanne)
    3. Gjest Sergey
      #40 Gjest Sergey Gjester 14. januar 2019 00:10
      2
      Hvis det bare er to ledninger, så forstår du riktig, frem og tilbake hvert sekund 50 ganger, og det er ingen retning, ledningene er like. Men i virkeligheten er det en tredje leder - bakken, (vel, eller den statiske kapasitansen til kroppen) og i forhold til den er null alltid null, og fasen er vekselspenning.
  6. Gjest Sergey
    #41 Gjest Sergey Gjester 6. januar 2019 18:49
    3
    Ved bytte av strømforsyninger, spesielt datamaskiner, ved bruk av Euro-stikkontakter, utføres spenningsdeling av kondensatorer, hvis midtpunkt er koblet til bakken, og 220 tilføres selve kondensatorene gjennom en bro. Vil dette være riktig hvis på den ene halvdelen av deleren er spenningene fordelt mellom null og jord, som i prinsippet er lik 0 og bare når fasene er ubalanserte når flere volt. og på den andre skulderen - alt annet er fra 314V?
    1. Gjest Vlad
      #42 Gjest Vlad Gjester 9. januar 2019 01:38
      12
      Kondensatoren delte ALDRI noen spenning. Hvor får du alt dette fra? Kondensatorer er designet for å jevne ut krusninger i strømforsyningen.
      1. RRR
        #43 RRR Gjester 9. januar 2019 14:01
        8
        Og selvfølgelig har du ikke hørt om en kapasitiv spenningsdeler
      2. Andrey
        #44 Andrey Gjester 9. januar 2019 22:35
        0
        Nøyaktig og riktig svar) Etter min mening var den vennen "litt forvirret" angående strømforsyninger.
  7. Ivan Gennadievich Gordienko
    #45 Ivan Gennadievich Gordienko Gjester 6. januar 2019 19:04
    12
    Hmm, elektrikerne har samlet seg! Studer PUE og studer nøye hvorfor beskyttende jording er nødvendig! Det er på tide å begrave TN-S-metoden for lenge siden
    1. Gjest Vlad
      #46 Gjest Vlad Gjester 9. januar 2019 01:39
      3
      TN-S-C har vært brukt så lenge
    2. Gjest Victor
      #47 Gjest Victor Gjester 9. januar 2019 06:33
      7
      Kjære, har du ikke forvekslet noe, TN-S? Kanskje TN-C?
  8. Gjest Sergey
    #48 Gjest Sergey Gjester 6. januar 2019 19:14
    3
    ut fra diagrammet ditt å dømme, hva hindrer deg i å ta bakken foran ouzoen eller den innledende kontakten til ouzoen, flow one?)))) enten er jeg en tosk eller skiene går ikke på asfalt
    1. Gjest Alex
      #49 Gjest Alex Gjester 11. januar 2019 14:09
      18
      På grunn av min uerfarenhet (jeg hadde nettopp begynt å jobbe som elektriker), gjorde jeg nettopp det i 2004. Og han brant nesten ned sin egen leilighet. Dette bildet er fortsatt foran mine øyne, selv om det har gått så mange år...
      Vi bodde da i en gammel bygning, bygget på 30-tallet (et trehus, pusset innvendig). Og vi hadde de vanlige trafikkorkene (eller rettere sagt, en per "fase"). På den tiden hadde jeg allerede jobbet som elektriker i halvannet år, jeg trodde at jeg visste og kunne alt, "Jeg er et geni" og alt det der. Jeg bestemte meg for å installere "europeiske stikkontakter" på kjøkkenet, og samtidig bytte pluggene for automatiske maskiner, og installere en RCD (siden samtidig som vi byttet ut ledningene på kjøkkenet, utstyrte vi en dusj med øyeblikkelig vann varmeapparat (for de som ikke vet, i de gamle husene er det lignende "sivilisasjonsvelsignelser" som aldri har eksistert, de "fullførte alt" selv)). Vel, jeg installerte en RCD, automatiske maskiner, delte linjene inn i kjøkkenet og inn i rommene... Jeg plasserte jordingslederen fra "Euro-kontaktene" og gjennomstrømningsvannvarmeren ved inngangen til RCD, under en terminal med den nøytrale ledningen fra måleren. Og "for pålitelighet" under den samme terminalen la jeg (pokker, nå er det morsomt for meg det jeg skriver og fra det faktum at jeg ble "inngjerdet" da) et tvunnet ledningspar på 1,5 "firkanter" og koblet det kl. den andre enden med... et varmebatteri på kjøkkenet, og til og med festet et dusjkar. Jeg sjekket funksjonaliteten til RCD med en "testlampe" (lekkasjestrømmen til lampen var tilstrekkelig), angående batteriet, sumpen og "fasen", RCD fungerte riktig, "alle var fornøyde, alle "lo" ... Nøyaktig inntil øyeblikket "tordenen slo": i vårt område av byen en voldelig konstruksjon, alle de gamle husene ble revet (inkludert mine etter en tid), området begynte å bygges opp igjen, nye høyhus, alt. Og en lørdag kveld klarte byggherrene å kutte kabelen som drev huset vårt fra transformatorstasjonen. Arbeidslederen deres kom løpende med et team av dugnadsarbeidere, de beroliget alle med at nå ville den midlertidige byggeplassen for huset bli forlatt, og på hverdager ville de sammen med nettverksarbeiderne restaurere alt.Vi koblet den skadede kabelen fra inngangsskapet til huset vårt, koblet til vårt eget, drev den fra byggeplassen... Men tilsynelatende ble tverrsnittet til vårt midlertidige skur valgt på feil måte. Selv om huset er gammelt, med 8 leiligheter, har alle moderne utstyr, belastningen er grei... Vi røykte på kjøkkenet i det øyeblikket. Først kom lyset på. I tre sekunder. Så var det en kort innsynkning at lampene knapt brant. Etter det blinket de veldig sterkt i noen sekunder til og gikk ut, og et forferdelig brak ble hørt fra korridoren vår. Vi hopper ut og ser hvordan disken vår brenner med åpen ild, men det er ikke så verst! Og over disken er det en mesanin (tre), rundt er det tørt gammelt tapet, ved siden av høyre er det et nymalt kabinett av inngangsdøren... Og alt dette slikker allerede ild, og det er mye røyk i hele leiligheten. Bokstavelig talt i løpet av sekunder... Hvis vi ikke hadde vært hjemme i det øyeblikket, ville hele huset fått amba, ikke bare oss. De fylte alt med vann fra kjelen og krus, løp ut på gaten, ropte til byggherrene at de ikke måtte skru på noe ennå. Alle er i sjokk, hva faen...!?.. Verksmesteren kom løpende... Vi luftet leiligheten fra røyken, la oss gå hjem... Den ledningen min som gikk til varmeradiator og dusjkar med jorden smeltet rett og slett langs hele lengden ... jeg åpnet den røykfylte plastboksen der jordfeilbryteren med maskingevær sto, alt var svidd, men det så ut til å være i live. Jeg kastet alle "jord"-lederne fra inngangen til RCD under tilsyn av en arbeidsleder som hadde mistanker om at vi stjal elektrisitet (selv om dette ikke var tilfelle, fordi det var "ala potensiell utjevning gjort gjennom ..." )... Byggherrene dro kabelen med ledere med større tverrsnitt og drev huset, uten uhell. Da sjokket gikk over, kom erkjennelsen av feilen.Trikset er at mange mennesker glemmer (inkludert meg i det øyeblikket) at i vårt land er boligsektoren (og ikke bare) drevet av tre faser ved hjelp av en nøytral leder. Og hvis belastningen over fasene ikke er ensartet (og i boligsektoren er dette alltid tilfelle), begynner strømmen å flyte i nøytralledningen og spenningshoppene (jeg forklarer dette på en enkel måte) - i den overbelastede fasen spenningen synker, i den underbelastede fasen, tvert imot, den hopper (oppstår faseubalanse). Og hvis nøytrallederen har dårlig kontakt med nøytralen, eller et svakt tverrsnitt, så brenner den ut under god belastning... som til slutt skjedde: først (ifølge byggherrene) brant deres null ut, og etter et par sekunder brøt det ut på min i leiligheten, fordi for alle åtte leilighetene, inkludert min, var den nøytrale ledningen min "tynne" ledning, koblet til varmebatteriet og koblet til RCD-inngangen... Derfor, kamerater, lære av andres feil. De kan bli (Gud forby!) dødelige...
      Nå har vi bodd i et nytt bygg lenge, da vi flyttet inn gjorde jeg om den kommunale renoveringen av leiligheten, sammen med det elektriske, og installerte et spenningsrelé (UVR) i leilighetspanelet, som allerede har spart oss fra overspenninger mer enn én gang. Mange mennesker er overrasket - hvorfor trenger du en UZM i et nytt bygg, fordi alle ledninger er moderne og nye? Feil igjen! Ja, alt er nytt for meg. Og huset er knyttet til en TP, bygget på 80-tallet. Og hele energiforsyningssystemet må alltid betraktes i sin helhet, "fra start til slutt," som en helhet. Og hvis et sted i denne "enkelthelheten" er "smal", så er det bedre å spille det trygt slik at det senere ikke vil være uutholdelig smertefullt, spesielt siden, som jeg skrev ovenfor, UZM har fungert mer enn en gang.Og i et nabobygg, da det ble utført sveisearbeid i en av leilighetene, brant nullen på et av stigerørene ut (jeg vet ikke de nøyaktige detaljene) og forvaltningsselskapet vårt mottok mange søksmål fra eierne av leiligheter med brent utstyr...
      1. en
        #50 en Gjester 21. januar 2019 15:05
        3
        for å skjeve fasene skapt av generatoren til kraftverket, må du slippe belastningen i området rundt 10 % av den genererte kraften... hva slags utstyr hadde du i huset ditt, en hypergruvefarm eller noe?
      2. gjest
        #51 gjest Gjester 25. januar 2019 15:40
        5
        Jeg leste ferdig, jeg var ikke lat. Leo Tolstoj og Fjodor Mikhailovich Dostojevskij hviler på sidelinjen
      3. Valdemar
        #52 Valdemar Gjester 22. april 2023 13:22
        0
        Du ble utbrent fordi "elektrikerne" blandet F- og 0-inngangene, med andre ord gikk fasen gjennom ledningene for 0, hvor de ikke installerte maskinene og nøytraliserte ledningene med batterier og alle slags metallstigerør (en veldig stor feil). Og alle disse ledningene brant ut, de fasejording-0 karat.
  9. Gjest Vladimir
    #53 Gjest Vladimir Gjester 6. januar 2019 19:41
    14
    Det ville være bedre å skrive, om så smart, hvordan man skiller den nøytrale ledningen fra jordledningen i en trelederkabel, der alle kjernene har samme isolasjonsfarge Disse ble lagt tidlig på 80-tallet i bygårder for elektrisk ovner
    1. Gjest Sergey
      #54 Gjest Sergey Gjester 14. januar 2019 00:16
      3
      Vi må finne hvor den andre halen er festet. Eller kutt av strømmen i huset - jordingen brytes ikke av bryteren, så ved null vil det være en liten mengde forstyrrelser, men på bakkenivå vil det ikke være noen.
  10. Vaik
    #55 Vaik Gjester 6. januar 2019 19:47
    6
    0,4 kV NETTVERK med solid jordet nøytral. Det er ingen forskjell, bakken, null. Ikke villede folk
    1. Gjest Vlad
      #56 Gjest Vlad Gjester 9. januar 2019 01:43
      6
      Det er en forskjell.Er det bare det at det nøytrale er solid forankret? Hvor henger null og jord sammen? Ved transformatorstasjonen eller i inngangssentralen til ASU, og som det er korrekt skrevet i samme PUE, kapittel 7, er det strengt FORBUDT å rekombinere nullarbeidende og nullbeskyttelsesledere langs energifordelingen!!!

Passdeksel | Gjør det selv

Postkort "Barney Bear" | Gjør det selv

Eliminerer kondens i billys

Hvordan raskt marinere makrell i en duftende marinade med egne hender

«Gjør det selv - med egne hender» - et nettsted med interessante hjemmelagde produkter laget av skrapmaterialer og gjenstander hjemme. Trinn-for-trinn mesterklasser med bilder og beskrivelser, teknologier, life hacks - alt en ekte mester eller bare en håndverker trenger for håndarbeid. Håndverk av enhver kompleksitet, et stort utvalg av retninger og ideer for kreativitet.

Vi anbefaler å lese

Vaskemaskin feilkoder